Výběr pneumatik a péče o ně

Pneumatiky poskytují jediný styčný bod automobilu se zemí a přenáší se přes ně veškerý výkon vozidla i jeho brzdná síla. Proto musíme pro své vozidlo vybrat pneumatiky s vhodnými parametry a následně o ně správně pečovat.


Důležité parametry při výběru pneumatik

Co důležitého vědět při výběru pneumatik a na jaké parametry brát zřetel při jejich výběru:

Parametry pneumatik

  • Kilometrový výkon – životnost při běžném provozu vozidla
  • Přilnavost k vozovce
  • Aquaplaning – přilnavost pneumatiky na mokrém povrchu
  • Valivý odpor – čím je nižší, tím je menší spotřeba paliva a efektivnější využití motorového výkonu
  • Hlučnost pneumatiky
  • Ekologie

Vámi vybrané pneumatiky podle těchto kritérií ovlivní chování vašeho vozu:

  • Jízdní vlastnosti na mokré zasněžené nebo suché vozovce
  • Směrovou stabilitu vozidla
  • Délku brzdné dráhy
  • Hospodárnost provozu (spotřeba paliva)
  • V neposlední řadě bezpečnost

Nejvyšší kvalita u všech parametrů nelze vždy dosáhnout u jedné značky pneumatiky. Z toho plyne, že například vysoké přilnavosti lze dosáhnout pouze u použití měkčí směsi, čímž zároveň dochází ke snížení kilometrového výkonu pneumatiky. Je tedy důležité vědět, že i při výběru důkladném výběru určité pneumatiky je produkt jistým kompromisem, který je výsledkem dlouhodobých a stálých výzkumů moderních technologií.

Výběr pneumatik a disků

Výrobce vozidla stanovuje ve spolupráci s výrobcem pneumatik vhodný typ pneumatik pro vaše vozidlo. Je dovoleno používat pneumatiky s vyšší kategorií rychlosti (např. místo T použít U). Je povolený i vyšší index nosnosti (např. místo 85 použít 86). Optimální jízdní vlastnosti vozidla lze docílit jen s pneumatikami stejného druhu. To znamená, že na vozidle smí být (vyjma nouzového dojetí) současně použity jen pneumatiky stejného rozměru a konstrukce. Na téže nápravě tak smějí být použity tzv. shodné pneumatiky (tzn. pneumatiky stejné konstrukce, rozměrů, značky a druhu dezénu. Konstrukcí pneumatik je míněna konstrukce diagonální, radial-textil (kostra i nárazník jsou z textilních kordů) a radial-steel (kostra je z textilního kordu, nárazník z ocelového kordu). Kombinace plášťů těchto konstrukcí na vozidle není povolena (viz. Vyhláška Ministerstva dopravy č.102/95 Sb., §37).

Výběr pneumatik

U zimních pneumatik doporučujeme z bezpečnostních důvodů použití vždy na celém vozidle. Kombinace zimních a letních pneumatik je možná jen v případě, že zbytková hloubka zimního dezénu je menší než 4 mm (zimní pneumatika při této hloubce dezénu ztrácí své speciální zimní vlastnosti).

Změna plášťů si vyžaduje velmi často i změnu disků. I zde je nutno disková kola volit podle doporučení výrobce. Změnu rozměru je nutno zaznamenat v technickém průkazu.

Obecně lze ale doporučit, aby výběr pneumatiky a disků korespondoval s doporučením výrobce nebo odborného pneuservisu – a to tak, že na vozidlo jsou montovány jen ty výrobky (pneu nebo disky), které jsou pro daný typ vozidla schváleny a jsou opatřeny certifikátem schvalujícím jejich provoz na pozemních komunikacích v České republice.

Základní klíč k výběru pneumatik

  • Typ vozidla (osobní, dodávkové, 4x4)
  • Povolený rozměr disků a pneumatik (uvedeno ve velkém TP nebo v tabulkách výrobců disků a pneumatik)
  • Maximální rychlost vozidla (uvedeno ve velkém TP) – podle toho volíme rychlostní index (můžeme shodný s maximální rychlostí vozidla nebo vyšší – nikdy nižší!!!!)
  • Maximální celková hmotnost vozidla včetně posádky a nákladu (uvedeno ve velkém TP) – podle toho volíme zátěžový index  (můžeme shodný s maximální celkovou hmotností vozidla nebo vyšší – nikdy nižší!!!!)
  • Kupovat jen výrobky schválené pro provoz na pozemních komunikacích v ČR
  • Pneumatiky můžeme obecně rozdělit na „letní“ – „celoroční“ – „zimní“ pro vozidla osobní, dodávková, 4x4 resp. OFF ROAD
  • Pneumatiky můžeme rozdělit i podle dezénu (bez ohledu o jaký typ jde)
Opotřebení a výměna pneumatik
 
Indikátor opotřebení pneumatikyHloubka dezénu pláště se v průběhu užívání zmenšuje, pneumatika tím pádem odvádí menší množství vody (vzniká riziko aquaplaningu). Pneu se vzorkem pod 1,6 mm je podle zákona zakázáno používat. Pneumatika při této hloubce dezénu dokáže odvést pouze 15 % vody v porovnání s novou. Přitom odborníky je chápána jako kritická hloubka dezénu menší než 3 mm. Proto pro vyšší bezpečnost doporučujeme výměnu pneu pod touto hranicí.

Každá pneumatika má indikátor opotřebení, který tvoří trojúhelník umístěný na bočnici (TWI). TWI je ukazatelem opotřebení pneumatik a také měřítko pro vás, kdy pneumatiky vyměnit. Pneumatiky by se měly okamžitě vyměnit, jakmile běhoun dosáhne indikátoru.

Na většině zimních pneumatik nalezneme kromě indikátoru TWI, který indikuje opotřebení na zůstatkovou hloubku 1,6mm, také zimní indikátor, který indikuje zůstatkovou hloubku 4mm nutnou v zimním období.

Kdy je čas na výměnu pneumatiky na zimu?

Začnou–li se na jaře pohybovat teploty dlouhodobě nad 7 st. Celsia je ten správný čas na obout letní pneumatiky. Směs letních pneumatik je tvrdší a přizpůsobená provozu za vysokých teplot. Zimní směsi se na suchých a teplejších površích více opotřebovávají, zhoršují jízdní vlastnosti automobilu, jako je brzdná dráha a ovládání vozidla a také zvyšují spotřebu pohonných hmot.

Změna pozice pneumatik
Diagonální záměna pneumatik
Diagonální záměna
Vertikální záměna pneumatik
Vertikální záměna
Záměna 5 pneumatik
Záměna 5 pneumatik

Pravidelnou změnou pozice zlepšíte životnost pneumatik.

Pravidelná změna pozice pneumatik prodlužuje životnost a udržuje optimální výkon. V opačném případě hrozí nerovnoměrné opotřebení a nižší výkon. Změna pozice je vyžadována po ujetí 8000 - 10000 km.

Existují 2 různé způsoby změny pozice. Záměna 4 pneumatik a záměna 5 pneumatik.

Záměna 4 pneumatik

Lze provést diagonální, horizontální nebo vertikální záměnu.

  • Diagonální záměna pozice je výměna levé přední pneumatiky za pravou zadní a levou zadní pneumatiku za pravou přední.
  • Horizontální záměna je udělána výměnou pravého a levého předního i zadního kola. Tato metoda se běžně používá pro nesměrové pneumatiky.
  • vertikální záměny se vymění levé přední pneumatiky za zadní levé a přední pravé pneumatiky za zadní pravé. Tato metoda se běžně používá u směrových pneumatik.

Záměna 5 pneumatik (s rezervním kolem)

Záměna 5 pneumatik je relativně podobná diagonální záměně 4 pneumatik, kromě toho, že se zaměňuje i rezerva. Rezervní pneumatika se namontuje na místo levé zadní, levá zadní se přesune na místo levé přední. Levá přední pneumatika se přesune na místo pravé zadní a pravá zadní na pravou přední. Pravá přední pneumatika se nakonec použije jako rezerva. Tento způsob záměny se obvykle používá pro vozidla s pohonem všech čtyř kol.

Nepoužívejte metodu záměny 5 pneumatik, jestliže je rezervní pneumatika jiné značky nebo jiný model.

Jak prodloužit životnost pneumatik

Každá pneumatika stárne a opotřebovává se. Její životnost můžete prodloužit správnou údržbou. V dnešní době se klade veliký důraz na bezpečnost, proto se pneumatiky vyrábí z měkčích směsí, které lépe přilnou k vozovce. Je to ale na úkor životnosti pneumatik. Samozřejmě záleží i na dalších aspektech jako je například výkon motoru, který přenáší větší sílu na vozovku a opět se to přenáší na životnost pneumatik.

Životnost pneumatik

Chcete prodloužit životnost pneumatik? Věnujte pozornost následujícímu textu a doporučení.

Výměna pneumatik

  • Je zákonem stanovené, že nejmenší hloubka dezénu na pneumatice je 1,6mm. Toto je krajní hloubka. Výměna pneu by se měla řešit pokud dezén pneu kleste pod 3mm. U zimních pneumatik musí být hloubka dezénu nejméně 4mm.
  • Výměnu pneumatik si vždy nechejte namontovat ve specializovaném servisu, protože nesprávná montáž může vést k defektu, špatnému ovládání vozu nebo k rychlému opotřebení běhounu.

Správné huštění

  • Dodržujte hodnoty, které jsou stanoveny výrobcem – vysoký i nízký tlak snižuje životnost pneu
  • Pravidelně kontrolujte tlak – asi 1x za měsíc
  • Doporučujeme hustit speciální směsí plynů, místo klasicky vzduchem – výhodou je nižší úbytek tlaku, vyšší komfort jízdy a hlavně zvyšujete životnost pneumatik

Správná geometrie

  • Špatnou geometrií je úbytek dezénu asi nejmarkantnější, proto se jedná o jednu z největších vad

Styl jízdy

  • Dalším bodem je styl jízdy. Nejvíce se pneumatiky opotřebovávají rychlou jízdou a to obzvláště v zatáčkách, prudká akcelerace a následné brzdění, přejíždění obrubníků nebo například přetěžování vozu

Kvalita tlumičů

  • Špatné tlumiče mají za následek efekt tzv. „schodů“ na dezénu. To znamená, že pneumatika je hlučná a kmitá

Použití sezónních pneumatik

  • Rozdíl mezi zimními a letními pneumatikami není jen ve vzorku, ale také hlavně ve směsi, ze které se pneumatika vyrábí. Směs je přizpůsobena provozním teplotám a proto i toto má vliv za jejich životnost

Vyvážení pneumatik

  • Špatné vyvážení má negativní vliv na nerovnoměrný úbytek dezénu – následně i na životnost

Závěrem několik doporučení: nepoužívejte staré pneumatiky – více jak 6 let, pravidelně kontrolujte tlak v pneumatikách, snažte se o kontrolu prasklin, řezů nebo vyboulení bočnice, přizpůsobte styl jízdy.

Jak pneumatiky správně uskladňovat
Životnost pneumatik

Abychom mohli bez problémů použít zimní obutí také příští zimu je dobré při uskladnění dodržet několik zásad:

  • Skladovat se vyplatí pneumatiky se vzorkem hlubokým 3-4 mm. Menší vzorek se pro zimní provoz nehodí, pneu ztrácejí své vlastnosti a odborníci toto nedoporučují.
  • Pneu skladujeme suché, chladné a temné místnosti. Sluneční záření, vlhko, vysoké teploty čí působení chemikálií pneumatikám vadí.
  • Nejlépe je skladovat pneu na ráfcích nahuštěné na normální tlak 4 ks do stohu na sebe. Skladujete-li pneumatiky bez ráfků uložte je vedle sebe nastojato, je dobré je občas pootočit, abyste předešli jejich deformacím.
  • Na pneumatikách označte jejich předešlé umístění na vozidle a při jejich opětovném použití je montujte na stejné kolo.

Nabízíme vám službu uskladnění pneumatik v některé z našich poboček.